Täällä Bunny bloggailee seikkailuistaan vaihtarina Japanin Kiotossa! Opiskelen Kyoto Sangyon yliopistossa Japanin kieltä ja kulttuuria syyskuusta 2010 helmikuuhun 2011. Toivottavasti innostut seuraamaan toilailujani täällä nousevan auringon maassa, koska niitä riittää!

みんあさん、ようこそ!

keskiviikko 19. tammikuuta 2011

Huh!

Heipähei maailma! Ensimmäinen koepäivä on nyt takana ja tunteet on vähän ristiriitaset. Uskonnonkoe nyt meni miten meni, siihen en ollut kauheesti ehtinyt/jaksanut panostaa, mutta kyllä se varmasti läpi menee! Historiankoe taas oli helppo koska siihen olin ehtinyt lukea kunnolla, Kain avustuksella! Eli oma osuus meni ihan hyvin!

Mutta kyllä me vähän ihmeteltiin mitä se opettaja on miettinyt kun kokeessa käytettiin japaninkielisiä termejä?! Molemmissa kokeissa ekat kaksi kysymystä oli termien määrittelemistä. Uskonnon kokeessa sain määriteltyä ehkä kolme viidestä ja loput oli mulle ihan hepreaa, tai pitäis varmaan sanoa japania! Sama historiankokeessa, siinä onneksi jäi vaan yksi määrittelemättä... Mutta kyllä se kismittää että ollaan englanninkielisellä kurssilla ja termit tulee japaniksi! Ymmärrän vielä, että sanojen viereen on joskus kirjoitettu kanjeilla (eli japanilaisilla merkeillä) se sana että japanilaiset opiskelijat tajuavat, mutta mitä järkeä siinä on että kokeeseen laitetaan ne vaan japaniksi (onneksi ei kuitenkaan kanjeilla!)?!

Jos oltaisiin edes käytetty niitä tunnilla japaniksi niin ymmärtäisin, mutta kun koko kurssin ajan ollaan puhuttu warrior monkseista, niin miten mä sen tiedän että niistä on kyse kun kysytään souheista?! Tai että kun uskonnonkurssilla ollaan puhuttu maratoonimunkeista, niin yhtäkkiä mun pitää tietää että niitä kutsutaan kaihougyouksi! Ärrr... hyvät pisteet meni sivu suun vaan sen takia etten tajunnut termiä! Ja siinä paperissakin jossa luki mitä kokeeseen pitää lukea lukee Warrior monks (souhei) niin tietenkin mä luulin että se souhei on siinä vaan niitä japanisia oppilaita varten kun se kerran suluissa on!! Huoh!! Vaikka Suomen yliopistoihin välillä menee hermot kun kursseja on liian vähän ja asiat ei toimi, niin ainakin kieli on aina oikea...

Huomenna ja perjantaina on molempina päivinä vain japaninkokeet! Ja kaikista helpoimmat kanssa, huomenna keskustelukoe (kirjallinen sellainen) ja perjantaina kuuntelu. Perjantai-iltana meillä on täällä jäähyväisbileet ja loppuviikonloppu meneekin sitten opiskellessa. Maanantaina on vaikein japaninkoe eli sana- ja kanjikoe!! Iiks! Illalla onkin sitten Foreign Aid koe jonka pitäisi olla helppo koska a) oon ollut tunnilla tosi ahkera, aina paikalla ja ottanut kauheesti muistiinpanoja sekä b) kokeeseen saa ottaa muistiinpanot mukaan :D

Tiistaina mulla on viimeinen japaninkoe, eli kielioppikoe. Sen jälkeen pidetään pieni graduation ceremony lounastauolla jonka jälkeen kaksi ärsyttävintä koetta, kulttuuri ja teatterikokeet. Kultuuritunnilla ei olla oikeesti käyty mitään läpi tän puolen vuoden aikana, se opettaja on ihan pihalla koko ajan! Esimerkiksi eilinen tunti meni siihen että se selitti mihin temppeleihin Kiotossa kannattaa mennä... Tosi viisasta käyttää aikaa siihen nyt ku puolet luokasta lähtee kotiin kahen viikon kuluttua :D

Teatteritunnin ärsyttävä koe on ihan omaa syytäni, se kurssi oli niin tylsä etten jaksanut ottaa yhtään muistiinpanoja joka nyt kostautui! Onneksi Nancy lupasi lainata mulle sen muistiinpanoja mun Foreign Aid muistiinpanoja vastaan. Koe tulee kuulemma olemaan vaikea, mutta sinnekkin saa ottaa muistiinpanot mukaan!

Keskiviikko on lomapäivä ja torstaina onkin sitten viimeinen koe, Foreign Policy, josta saatiin koekysymykset jo kaksi kuukautta sitten! Muistiinpanoja ei kokeeseen saa tuoda, mutta ei niitä tarvikkaan kunhan vastaa kysymyksiin himassa ja muistaa ne ulkoa! :D On tämä koulunkäynti täällä aika naurettavaa!

Ensi viikon torstain jälkeen alkaa kauhea huoneensiivous kun Emi muuttaa perjantaina pois! Ite jään tänne vielä maanantaihin asti jonka jälkeen muutan yksin hostelliin yheksi yöksi, koska jes hyvä minä, sekoilin lentolippujen kanssa niin paljon silloin vaihdon alussa kun hankittiin Antin liput, että olin muistanut koko tän 4,5 kk sen tulopäivän väärin eikä se tuukkaan 31.1 vaan lähtee silloin ja tulee tänne vasta 1.2! Pikkasen ärsytti ja uhosinkin Antille etten enää ikinä suunnittele mitään!! Oon aina ollut ylpeä siitä että oon hyvä suunnittelee, mut Antin lentolippujen kanssa on ollut niin paljon vänkäämistä ja ongelmia että tämän jälkeen en ikinä enää suostu lentolippuja ostamaan! Meen mielummin vaikka kävellen!!

Mutta nyt täytyy tästä lähteä opiskelemaan, mulla on onneksi mamman tuoma viimeinen pantteripussi seurana!

またね!


NO KIVA!! Joku on ilmottanut mun blogipostaukset spammiksi Facebookissa enkä siis saa sinne enää laitettua ilmotusta kun oon kirjottanut uutta... ÄÄÄRÄRÄRÄRÄRÄRRRRR!!!!!!!!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti