Täällä Bunny bloggailee seikkailuistaan vaihtarina Japanin Kiotossa! Opiskelen Kyoto Sangyon yliopistossa Japanin kieltä ja kulttuuria syyskuusta 2010 helmikuuhun 2011. Toivottavasti innostut seuraamaan toilailujani täällä nousevan auringon maassa, koska niitä riittää!

みんあさん、ようこそ!

maanantai 1. marraskuuta 2010

Nara

Aikasin aamulla lähdettiin junalla kohti Naraa, joka on noin tunnin junamatkan päässä Kiotosta. Otettiin porukalla bussi Kitaojiin josta piti ottaa metro Kioton asemalle, mutta ihmiset eksyi totaalisesti ja sitten syntyi kauhea kaaos! Tarkoitus oli vain pitää Kitaojissa viidentoista minuutin tauko, jolloin puolet lähti Starbucksiin (including me!), yksi lähti pankkiin, kolme lähti Freshness Burgeriin ja pari lähti metsästämään tupakkaa. Tarkoitus oli tavata 15 minuuttia myöhemmin metroasemalla, mutta Freshness Burger porukkaa ei näkynyt, tupakkaporukka tuli 10 minuuttia myöhässä ja pankkityyppi saapui vihdoinkin 20 minuuttia myöhässä. Siinä vaiheessa oltiin jo pahasti myöhässä, joten päätettiin lähteä ilman burgeriporukkaa.

Metrossa meidän opettaja, kutsumanimeltään Lady Gaga (hänen hiuksensa näyttää ihan Lady Gagan rusettihiuksilta!), soitti Lucillelle ja huusi että ollaan myöhässä ja juna lähtee viiden minuutin kuluttua!! Me oltiin just saavuttu Kioton päärautatieasemalle ja se on jätti-iso, joten juoksureissu päättöminä kanoina ympäri asemaa tietämättä yhtään mihin suuntaan ollaan menossa oli aika stressaava, mutta ihan vahingossa löydettiin meidän ryhmä kun burgeriporukka (joka oli lähtenyt ilman meitä Kitaojilta koska luuli että meidän piti tavata metroasemalla Kioton aseman päässä) alkoi huutaa meidän perään hulluna! Juostiin ihan täysiä suoraan junaan sisään minuuttia ennen junan lähtöä!

Kun tultiin Naraan otettiin ensimmäiseksi bussi Kasuga Taisha shintopyhätölle. Nara on tunnettu kesyistä kauriista, joita oli kaikkialla ja ne oli todella suloisia! Vaikka ruuasta sai kyllä pitää visusti huolta, nähtiin pariinkin otteeseen kun kauriit nappasivat koululaisten laukuista kaikenlaisia nameja ja papereita lounaaksi.

Kasuga Taishan torii

Romain tapasi kaverin!

Täällä kädet pestiin kaurisjutusta mikälie onkaan!

Kasuga Taishan portti

Päästiin myös katsomaan perinteistä tanssiesitystä jossa temppelitytöt vievät shintojumalalle ruokaa. Tämä tapahtuu kaksi kertaa päivässä. Pyhätön takaa löytyi myös minipyhättö jossa voi toivoa onnea rakkaudessa jättämällä toiveensa kirjoitettuna sydämenmuotoiseen puupalikkaan.

Temppelityttöjä ja pappeja

Näkymät pyhätöltä

Papit taputtelemassa jumalille

Temppelityttöjä

Pyhä puu

Toivomuksia rakkaudesta

"I wish that I can become Yusuke's girlfriend!" Aww! Tää oli niin söpö ja kaikkien lempparitoive!^^

Minipyhätön jälkeen käytiin itse pääpyhätölle joka oli täynnä koululaisia! Meidän opettaja oli suolinen ja rukoili jumalille että meillä olisi hyvä vaihtoaika^^

Matka jatkui kohti Todaiji temppeliä, jossa on Japanin suurin buddhapatsas. Mutta matkalla tavattiin kauriita ja rakastuin täysin! Voi että ne oli suloisia!!

Pääsin syöttämään niille keksejä jota meidän opettaja osti meille.

Nancy ja Lucille ja kauris<3

Ne ei ollut kuulemma kauheen kivoja, mutta ei ne ainakaan meitä häirinnyt!

Pidettiin ruokatauko pienessä sateensuojassa, ja vaikka kaikilla oli oma lounas mukana, Lady Gaga oli ostanut meille kaikille croisantteja! Kesken lounaan yksi kauris päätti tulla meidän seuraksi, joka ei kyllä kaikkia tyttöjä ilahduttanut, sillä se yritti varastaa kaikkien ruokaa!

Iiiik!

Seuraavaksi lähdimme kävelemään kaatosateessa Todaiji temppelille, mutta jouduttiin pysähtymään koko ajan kahdesta syystä. Ensinnäkin kauriit olivat niin söpöjä, että jouduttiin koko ajan pysähtymään ottamaan kuvia, ja toiseksi koko temppelin alue oli täynnä koululaisia jotka harjoittelivat kotiläksyjä. Koko ajan joku pieni ryhmä noin neljäsluokkalaisia tuli nykimään hihasta ja harjoittelemaan englantia! Ne oli kyllä melkein yhtä suloisia kun kauriit... Mutta vaan melkein! Saatiin aina joka ryhmältä pieni origami lahjaksi.

Lapset: "HELLLOOO!!"
Minä ja Lucille: "Hello!"
Lapset: "Interview ok?"
Minä ja Lucille: "Yeah sure!"
Lapset: "Where are you from?"
Minä: "I'm from Finland."
Lapset: "Okay."
Lucille: "I'm from France."
Lapset: "OOOOHHHH COOL!!!" (Pah! Ei Ranska nyt niin ihmeellinen ole! :p :D:D)
Lapset: "What is your favourite Japanese food?"
Minä ja Lucille: "Katsukaree and yakiniku. And yours?"
Lapset: (pitkän miettimisen jälkeen) "Sushi."
Minä ja Lucille: "Yeah sushi is good, too!"
Lapset: "Small present for you! Byebyeeeee!"

Ja tämä sama keskustelu käytiin läpi noin 8 kertaa vähintään. No ainakin mulla on nyt pieni origami-kurki-armeija mun huoneessa :D

Aww!

Nancy antoi yhdelle appelsiinimehua (ei oikeesti!)

Todaiji-portti

Pose!

Toi oli pelottava! Se oli ihan mutanen ja sen päälaki oli verinen!

Lucille ja kauris

Nancy ja kauris

Minä ja kauris :D

Lisää kaurisposettamista

PELOTTAVA SOKEA KAURIS!!

Yksi sadoista lapsirymistä!

Bambi

Todaiji oli mielestäni ulkopuolelta näyttävämpi kun sisäpuolelta, vaikka jätti-iso buddha olikin todella iso! Salista löytyi myös pilari, jossa oli todella pieni reikä pilarin läpi. Tarinan mukaan reikä on juuri saman kokoinen kun buddhapatsaan sierain. Tarkoitus on ryömiä pilarissa olevan reijän läpi ja toivoa samalla. Jos mahtuu läpi niin toive toteutuu, jos jää jumiin niin eipäs toteudukkaan! Minä olin sitten aina meidän ryhmäläinen joka uskalsi kokeilemaan ja menin jonoon kaikkien pikkulasten kanssa. Kun tulin reijän kohdalle tajusin oikeasti miten pieni se oli! o.O Olin niin varma että jään jumiin ja ehdin paniikissa rekrytoida Nancyn ja Romainin vetämään mut läpi jos jäin jumiin, mutta onneksi pääsin yllättävän helposti puristautumaan läpi, vaikka polvet ja kyynärpäät olivat vähän kovilla!

Todaiji temppeli

Daibutsu buddhapatsas

Reikä jonka läpi mun piti tunkea! (kuvassa kuitenkin joku ketterä pikkulapsi!)

Here I come, hullunkiilto silmissä :D Panikoin niin paljon että jäisin jumiin niin unohdin kokonaan toivoa o.O

Todaijin piha

Sielä ne hengaili ihmisten keskellä, toi ei liikkunut tuosta rappusilta vaikka ohi käveli parikin isoa turistilaumaa!

Todaijin jälkeen lähdettiin Shosoin näyttelyyn Nara National Museumiin, mutta tässä vaiheessa, kahdeksan tunnin kävelyn jälkeen, ei energiaa enää löytynyt ja viiden minuutin pikakierroksen jälkeen kaikki vaihtarit löysivät tiensä museon kahvilaan jossa odotettin opettajaa puolitoista tuntia.

Kotimatkalla päädyttiin Freshness Burgeriin josta oltiin kaikki uneksittu koko päivän ja hiljaisuudessa nautittiin ihania burgereita ja maailman parasta appelsiinimehua!  Freshness Burgerin jälkeen napattiin täytetyt letut mansikoilla messiin ja lähdettiin tyttöporukalla kenkäostoksille kun pojat taas jatkoivat matkaa takaisin I-houselle. Kenkiä ei kuitenkin löytynyt (ainakaan mun hintaluokassa) joten tyydyttiin kokeilemaan hölmönnäköisiä kenkiä noin tunnin ennenkuin jatkettiin matkaa kotiin!

Nara vaikutti kivalta pikku kaupungilta, mutta kaikista parasta koko reissussa oli kauriit joihin rakastuin täysin!<3 Ehkä hankin ittelleni oman kauriin kun tulen takaisin Suomeen :p